Novosti

Izložba Sandra Đukića u Galeriji Spot

Galerija Spot i Ured za fotografiju pozivaju na otvorenje izložbe Arhiva kao memorijski konstrukt umjetnika Sandra Đukića.

Otvorenje izložbe i razgovor s autorom održat će se u ponedjeljak, 21. listopada s početkom u 19 sati u Galeriji Spot (Čanićeva 6, Zagreb).

 

Sandro Đukić, “Autoportret”, 1989.

 

Pomisao na arhiv uglavnom podrazumijeva pretpostavku njegove tjelesnosti, mogućnost lociranja njegovih elemenata koji mogu i ne moraju biti povezani u organiziranu cjelinu. Rjeđe se zapitamo koji je razlog nastanka arhiva i da li način na koji je uređen kondicionira s načinom na koji ćemo se njime služiti. Pitanje arhiva kao konstrukta pitanje je načina na koji akumuliramo povijesno znanje i oblike sjećanja (Charles Merewether), stoga naziv Arhiva kao memorijski konstrukt dovodi u sumnju upravo tjelesnost samog arhiva. Ako je arhiv nastao rekonstrukcijom sjećanja pojedinca, može li onda zadovoljiti zahtjev faktičnosti, istinitosti podataka (koje nekako pretpostavljamo držeći u ruci dokument koji pripada vremenu)?

Kraj 1980-ih označava početak raspada bivše države, što pokreće niz promjena na društveno-političkom planu. Raspad starih struktura i odnosa, uz doslovno rušenje zidova, dočekano je širom otvorenih očiju – odbacivanjem starih ideologija otvoren je prostor za utopiju. U situaciji u kojoj nije poznat smjer daljnjeg tijeka zbivanja, sve su opcije moguće.

Projekt Sandra Đukića Arhiva kao memorijski konstrukt polazi od vlastitog umjetničkog rada realiziranog i uništenog ranih 1990-ih. Naime, neposredno prije početka Domovinskog rata nastaju prvi Đukićevi objekti koje čine fotografije (“autoportreti”) u atipičnom obliku, aplicirane na trodimenzionalne konstrukcije izrađene od ultrapasa s dodatkom elektronike. Dio ovih objekata izložen je na izložbi Objekti u Gliptoteci, nastaloj u organizaciji Galerije suvremenih umjetnosti u Zagrebu, na kojoj su osim Đukića sudjelovali teoretičar Krešimir Purgar i umjetnik Damir Babić. Ovi objekti, kao i koncept same izložbe, teorijski su utemeljeni u tekstovima Jeana Baudrillarda, Gillesa Deleuzea i Slavoja Žižeka, kao i u psihoanalizi i antipsihijatriji, te snažno usmjereni na poziciju subjekta u post-ideološkom društvu. Upotrebom ultrapasa, materijala koji imitira prirodne materijale, uz vrlo preciznu izradu objekata kako bi se oni doimali kao industrijski proizvod a ne kao unikatni predmeti, željelo se naglasiti nesigurnost vremena u kojem nastaju. Nakon izložbe u Gliptoteci, svi izloženi su objekti, nažalost, uništeni. Neposredno nakon toga, jedan od uništenih radova prihvaćen je i osvaja nagradu Saveza likovnih umjetnika Hrvatske u okviru posljednjeg Jugoslavenskog biennala mladih održanog u ljeto 1991. godine, koje se od 1960. održavalo u organizaciji Moderne galerije (današnji Muzej moderne i suvremene umjetnosti) u Rijeci. Za potrebe Biennala Đukić nagrađeni rad rekonstruira. Nažalost, ova se izložba poklapa s početkom ratnih sukoba u Jugoslaviji, a samo otvorenje upriličeno je istog dana kada počinje rat u Sloveniji. S obzirom na zaoštravanje političke situacije, umjetnici iz svih republika na poziv direktora Galerije, Berislava Valušeka, stupaju u simboličan protest protiv rata. Slike se okreću prema zidu, a skulpture prekrivaju plahtama.

Nakon ove izložbe Đukićev objekt ponovno biva uništen.

Skoro trideset godina kasnije, Đukić se vraća izgubljenom radu stvarajući arhivu materijala kojom želi obuhvatiti proces njegovog nastanka i nestanka. Forenzičkom preciznošću prikuplja i rekonstruira pojedine elemente, preispituje inicijalnu umjetničku intenciju kao i samo vrijeme u kojemu je rad realiziran. U konačnici, vršenjem svojevrsne revizije onoga što se tada činilo mogućim u odnosu na ono što se doista dogodilo, Đukić pristupa rekonstrukciji (izradi replike) samog rada s ciljem otvaranja novih značenjskih razina.

_

Sandro Đukić (1964., Zagreb) diplomirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu u klasi Đure Sedera, nakon čega je na Kunstakademie Düsseldorf studirao na odjelu za video u klasi prof. Nam June Paika te završio Majstorsku radionicu pod vodstvom Nan Hoover. Izlagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Kao predavač je sudjelovao na više domaćih i međunarodnih simpozija. Za svoj je rad primio niz nagrada i priznanja (ArtsLink Independent Projects Award, USA i dr.) te je sudjelovao u nizu rezidencijalnih programa (Kaleidoscope of Pacific Standard Time (KPST); Montalvo Art Center, Saratoga, California, USA; Workshop at Islandic College of Art (DAAD Stipendium, KD), Island i dr.). Radovi mu se nalaze u javnim i privatnim zbirkama. Živi i radi u Zagrebu.

_

Izložba je otvorena do 8. studenog.

Realizacija izložbe i rad Ureda za fotografiju omogućen je sredstvima Ministarstva kulture, Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova.

_

Radno vrijeme Galerije Spot:
Pon – Pet / 16 – 20 ili prema dogovoru