KVARTOVSKI OBJEKTIV: Izložba fotografija Danijele Lušin “Stari vlakovi, napušteni prostori, ugođaji”
Živi atelje DK (Ilica 110, Zagreb)
4. – 15. 3. 2024.
Ured za fotografiju i Živi atelje DK pozivaju na otvorenje izložbe Stari vlakovi, napušteni prostori, ugođaji koje će se održati u ponedjeljak, 4. 3. 2024., u 19.00 sati. Izložbu je moguće pogledati do 15. 3. 2024. u radno vrijeme galerijskog prostora pon 18:00 – 21:00; uto, čet, pet i sub 11:00 – 15:00; sri 13:00 – 18:00 ili prema dogovoru 091 938 9945.
Iz predgovora Ivane Završki
Zagrebačka Ciglana, koju je krajem 19. stoljeća u današnjoj općini Črnomerec osnovao Adolf Müller, a zatim naslijedio njegov sin Leo, zbog svoje je atraktivne lokacije u posljednje vrijeme predmet interesa raznih poduzetnika, a pažnju javnosti 2021. godine privuklo je rušenje prepoznatljivih elemenata ovog objekta – dvaju dimnjaka, nakon zadobivenih oštećenja u potresu, čime je ubrzano, ionako vrlo zamjetno, propadanje toga važnog industrijskog kompleksa. Fotografkinja Danijela Lušin je 1970-ih godina je fokus djelovanja usmjerila na elemente koji svjedoče o industrijskom razvoju i procesima zagrebačke urbanizacije. Zapažena je njezina serija pod nazivom Ciglana, snimljena u tvornici opeke u Zagrebu i izložena polovicom 1970-ih godina. No u približno isto vrijeme autorica predstavlja i fotografije naslovljene Tvornica, što samo potvrđuje njezin interes u bilježenju – s današnjeg gledišta nestajućih ili posve nestalih – proizvodnih kompleksa izgrađenih u blizini pruge te karakterističnih za uznapredovali razvitak gradskih središta.
Prizori na fotografijama su bez ljudi, a autoričin pogled privlače, kako je to i sama jednom prilikom izjavila, stari vlakovi, napušteni prostori, ugođaji – neke sjene i oblici; neke posve slučajne stvari. I doista, prvo što promatrač uočava nije monumentalna arhitektura, već zanimljivi odnosi koje njezini dijelovi stvaraju s okolnim prostorom u kontrastnom omjeru svjetla i sjene. Pojedine prizore umjetnica snima iz niže točke gledišta ostavljajući jednako prostora vijuganju tračnica na podu i nebeskom prostranstvu koje na dijelovima „režu“ krovovi, oblikujući tako putanju koju gledatelj slijedi pokušavajući uhvatiti taj beskonačan prostor iznad sebe. Tlo je mekano i blatno, a primjećujemo i lokve od kiše o koje se odražavaju zrake sunčeve svjetlosti, pa su ovi prizori pomalo i poetičnog karaktera – kao da promatramo ostatke nekog prošlog života čiji su tragovi svježi kao otisci guma na zemlji, no istovremeno daleki i neuhvatljivi poput duhova (nekadašnjih) radnika koje možemo zamisliti da onuda koračaju s umjetnicom. Ove fotografije zanimljivo su svjedočanstvo autoričinog osjećaja za vrijeme u kojem snima – kao da predosjeća da će proizvodni kompleksi biti napušteni i prepušteni na nemilost nekim drugim službama.
Kvartovski objektiv u središte postavlja zagrebačku četvrt Črnomerec, a cilj ovog multidisciplinarnog projekta je uočiti i oblikovati sadržaje grada, pozitivno utjecati na značenje povijesnih, emocionalnih i drugih sačuvanih slika kako bi se potaknula pozitivna promjena odnosa prema prostoru koji nas okružuje. Program je fokusiran na medij fotografije koji je zahvaljujući razvitku tehnologije svima dostupan i jednostavan za korištenje (osobito kamere mobilnih telefona), u velikoj mjeri razumljiv te s druge strane vrlo individualan, jer svi snimaju različito. Time se potiče razumijevanje i uvažavanje različitosti u pristupu i interpretaciji teme. U odabiru programskih aktivnosti posebnu pozornost obraćamo na javni prostor kvarta kako bismo osvijestili njegovu povijesti, ali i uspostavili nove ideje za izgradnju u budućnosti te kontekstualizirali Črnomerec u širem gradskom tkivu.
IMPRESSUM
Autorica projekta i kustoska koncepcija izložbe: Sandra Križić Roban
Predgovor: Ivana Završki
Tehnička realizacija postava: Saša Kralj
Dizajn: Ruta
Izložba je dio programskih aktivnosti projekta Kvartovski objektiv koji je sufinanciran sredstvima Grada Zagreba u okviru programa Kultura i umjetnost u zajednici.