Nikad ne možeš razumjeti ono što je sad, iako je to jedino što vidiš – Tanja Lažetić
Prilikom otvorenja izložbe Gasoline Stations, Again u Galeriji Spot, s Tanjom Lažetić razgovarali smo o benzinskim stanicama, Edu Ruschi, nebu, migraciji, putovanjima te razlikama i poveznicama između arhitekture i fotografije.
* Razgovor s Tanjom Lažetić vodila je Sandra Križić Roban
Voljela bih da spomenemo seriju Gasoline Stations, Again koja je, jednako kao i serija Devet bazena iza razbijenog stakla koja je nedavno bila izložena na izložbi slovenske suvremene fotografije Najljepše mjesto na svijetu, nastala na temelju tvoje inspiracije s radom Eda Rusche. Zanima me, naime, s obzirom na njegov silni značaj u suvremenoj fotografiji i to osobito u konceptualnom promišljanju medija, kako si došla do njega i zbog čega te zaintrigirao njegov rad.
Najprije hvala za poziv.Ne događa se često da dobiješ poziv od nekog tko te ne poznaje. Ti si vidjela moju knjigu u Parizu i zato što ti se ta knjiga svidjela pozvala si me. To mi je jako, jako drago. Nije zato što nekog znaš, nego baš…
Preko rada, u tom smislu.
Da. Kad te interesiraju knjige umjetnika onda dosta brzo naletiš na Eda Ruschu. Mnogi ga umjetnici preuzimaju ili reinterpretiraju. Njegove su knjige posebne zato što se između naslova i fotografija u knjizi javlja nekakav prazan prostor ili mogućnost interpretacije. Recimo, u knjizi 26 Gasoline Stations nalazi se 26 fotografija benzinskih stanica. A ako izokreneš naslov, možeš reći nešto drugo. Fotografirala sam 26 benzinskih stanica od Ljubljane do Sarajeva. Ed Ruscha je fotografirao 26 stanica od Los Angelesa, gdje je živio, do Oklahome gdje je proživio svoju mladost. Za mene se radilo o vraćanju u Sarajevo, u kraj gdje se rodio moj djed, ali i vraćanju u središte raspada Jugoslavije. Mislim da ako želimo razumjeti što se dogodilo u devedesetima, moramo otići u Sarajevo. Taj put bilo je vraćanje u djetinjstvo, slično kao kod Eda Rusche, ali drugačije. I to je taj nekakav prazan prostor interpretacije i razlog zašto benzinske stanice.
Putovala si iz Slovenije kroz Hrvatsku u Sarajevo. Raspad Jugoslavije obuhvatila si samo s jedne strane, nisi putovala kroz Srbiju, Makedoniju ili Kosovo. Tako da je raspad primarno vezan uz priču tvoje obitelji i činjenicu da od tamo dolazi tvoj djed. Bismo li mogli tako reći?
Ako želiš razumjeti Jugoslaviju ideš u Beograd, ako želiš razumjeti raspad Jugoslavije moraš ići u Sarajevo. Taj put i te benzinske stanice su simboli koji govore o tom raspadu.