Zajednički fotografski narativi

NAKLADNIK 

Ured za fotografiju

Gradska galerija Striegl 

 

UREDNICI

Sandra Križić Roban

Darko Šimičić

Lucija Švob

 

IZVRŠNA UREDNICA

Tena Starčević

 

AUTORI/CE ISTRAŽIVANJA I TEKSTOVA

Tea Hatadi, Gradski muzej Križevci 

Sandra Križić Roban, Ured za fotografiju 

Ante Orlović, nezavisni istraživač 

Valentina Radoš, Muzej likovnih umjetnosti

Darko Šimičić, Institut Tomislav Gotovac 

Tanja Špoljar, Atelieri Koprivnica 

Lucija Švob, Kreativni kolektiv Kombinat 

Alma Trauber, Gradska galerija Striegl 

 

INSERT

Ana Mušćet, autorica projekta Borovo sekvence 

 

© 2022 Ured za fotografiju 

 

PRIJEVOD NA ENGLESKI JEZIK 

Andrea Rožić

LEKTURA 

Ana Mušćet

DIZAJN I PRIJELOM 

Sven Sorić

TISAK 

Sveučilišna naklada

NAKLADA 

300

Tiskano u Hrvatskoj, Zagreb, 2022.

ISBN 978-953-8372-03-2 / ISBN 978-953-7517-26-7

CIP zapis je dostupan u računalnome katalogu Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu pod br. 001156081

 

CIJENA

10,00 EUR

 

Publikacija je dio projekta Zajednički fotografski narativi (2020. – 2022.).  Objavljivanje knjige omogućeno je sredstvima Zaklade Kultura nova, Gradske galerije Striegl, Sisak i Muzeja likovnih umjetnosti, Osijek.

Otkako je izumljena, fotografija slikom bilježi i opisuje sve ljudske djelatnosti. I dok zahvaljujući njenom vizualnom sadržaju do nas stižu raznovrsna značenja i znanja, status fotografije u nacionalnom kontekstu nerijetko je bio sveden na tehničku vještinu, a obrazovanje se odvijalo primarno unutar amaterskog okruženja, bez prijeko potrebne nadogradnje. Poziciju s margine umjetničkih zbivanja fotografija mijenja odnedavno te sve intenzivnije zauzima jedno od središnjih mjesta suvremenog kulturno-kritičkog diskursa. Zbog nedostatno razvijenog kritičkog aparata i nepoznavanja brojnih aspekata, u koje je kao medij bila uključena na svim društvenim razinama, ukazala se potreba promišljanja njezina povijesnog razvoja i uloge koju ima u društvu. 

Unatoč činjenici što se fotografija na domaćem planu javlja ubrzo nakon njezina otkrića, u nacionalnom, relativno tradicionalno zasnovanom kontekstu nije stekla punopravnu poziciju u odnosu na druge umjetničke medije, a način korištenja u tiskanim izdanjima i znatan utjecaj na društvena događanja i njihovu interpretaciju dosad uglavnom nisu bili istraženi ni predstavljeni javnosti. Na nacionalnom planu fotografija se često smatrala pomoćnim sredstvom u različitim istraživanjima, dok je njezina sposobnost da vizualnim sadržajem pojašnjava određene fenomene i civilizacijska dostignuća (i/ili propuste) polazište okupljanja u projekt Zajednički fotografski narativi. Isti je pokrenut iz potrebe i želje za istraživanjem (te zatim i pisanjem o) povijesti fotografije u Hrvatskoj kroz povijest tiskanih medija u kojima su objavljivani vizualni i tekstualni prilozi o kulturi, industriji, turizmu, urbanizmu i drugim društvenim aspektima. 

Fotografija je ključni medij koji pomaže u pojašnjavanju društvenih odnosa i civilizacijskih fenomena. Na temelju takvog uvjerenja, partneri na projektu – Alma Trauber (Gradska galerija Striegl, Sisak), Darko Šimičić (Institut Tomislav Gotovac, Zagreb), Lucija Švob (Kombinat – Riječki kreativni kolektiv, Rijeka), Valentina Radoš (Muzej likovnih umjetnosti, Osijek), Tanja Špoljar (Atelieri Koprivnica) i Tea Hatadi (Gradski muzej Križevci), te nezavisni istraživač Ante Orlović, tijekom protekle tri godine istražili su različite publikacije – dnevne i tjedne lokalne novine, tvorničke novine, specijalizirane časopise, reklamne tvorničke publikacije i razne druge vrste tiskanih izdanja (specijalizirane monografije, turističke vodiče i sl.), promatrajući kako je pomoću fotografije interpretirana svakodnevica, do koje je mjere bila uključena u propagandu i kojim su se vizualnim alatima služili fotografi u sredini koja je tradicionalno “patila” od sindroma lijepih umjetnosti. Kroz ovako postavljen zadatak stekao se uvid u načine kako je fotografija sudjelovala u društvenim promjenama, prikazivala ih i tumačila. Razlike na koje se pritom naišlo velike su, ali ovoga puta naglasak nije bio primarno na estetici, iako je, dakako, i ona važan kriterij koji je uzet u obzir. Više od svega, nastojalo se uočiti do koje mjere fotografija destilira određene društvene prakse, kako prenosi i komentira stvarnost u poslijeratnom razdoblju, osobito u vrijeme sve evidentnijeg propadanja tvornica i odustajanja od socijalističkog modela proizvodnje. Osim toga, odabir fotografija i kolažiranih vizualnih priloga na naslovnicama knjiga, ali i u drugim tiskovinama, iskorišten je kako bi pokazao na koji je način ovaj medij implementiran u grafički dizajn u međuratno vrijeme. 

Od svog otkrića, fotografija je smatrana javnim medijem, no tek će u razdoblju između dva svjetska rata nove tiskarske mogućnosti omogućiti reproduciranje većih formata publikacija, pa time i ilustracija u njima te na taj način bolju dostupnost i vidljivost u javnosti. U brojnim medijima – ne samo dnevnim novinama i popularnim časopisima, nego i u specijaliziranim časopisima, katalozima, na naslovnicama knjiga, u publikacijama u kojima se pratio industrijski razvoj, turizam, otkrića s područja kulture i slični sadržaji, uloga fotografije bila je osobito važna. Nerijetko u dogovoru s dizajnerima, fotografija je omogućila promjenu pogleda na svijet, približila je dotad neviđena područja ili oku nevidljive detalje. Korištena je u političke i propagandne svrhe, njome se manipuliralo na razne načine te je posredno utjecala i na razumijevanje povijesnih događaja. Stoga je naša potreba okupljanja i istraživanja objavljene tiskane građe inicirana željom mijenjanja dosadašnjeg znanja o fotografiji te spoznajom o načinima kako je sudjelovala u formiranju društveno-političkih stavova, gradeći pritom ljudsku zajednicu.

Sandra Križić Roban