LICA GRADA – Ante Orlović
Povijesna jezgra Zadra završetak Drugog svjetskog rata dočekala u ruševinama. Bez struje i vode, s uništenom kanalizacijom i neprohodnim ulicama, Zadar je bio gotovo bez stanovnika. Sanacija povijesne jezgre započinje već krajem 1944., a nakon nekoliko mjeseci uspostavljena je opskrba strujom i vodom te se život u gradu počinje normalizirati. U gradu se, unatoč ruševnom stanju, organiziraju razne priredbe i svečanosti, a raščišćena Kalelarga, odnosno „Široka ulica“, postala je mjesto okupljanja građana i ljudi iz okolice. Obnovu grada i razna događanja tih godina bilježe fotografi Ante Roca i Ivan Jeričević, koji snima mladi bračni par na ruševinama u prvoj polovici 1945. godine. Iste godine, Ante Brkan fotografira trenutak miniranja ruševnih stambenih zgrada s južne strane crkve sv. Donata.
Obnova Zadra u fokusu fotografa
Povijesni dio Zadra, smještenog na poluotoku, završetak Drugog svjetskog rata dočekao je u ruševinama. Bez struje i vode, s uništenom kanalizacijom i neprohodnim ulicama, Zadar je pretvoren u grad gotovo bez stanovnika. Sanacija povijesne jezgre započinje već krajem 1944., a nekoliko mjeseci kasnije Zadar dobiva struju i vodu te se život u gradu počinje normalizirati. Na konferenciji za obnovu Zadra, održanoj već 1945., čak je zaključeno kako bi obnova grada trebala biti usmjerena k formiranju turističkog grada.
„Kako možete živjeti u tom gradu razorenom poput Pompeja?“ pitali su turisti građane Zadra nekoliko godina nakon rata. Naime, Zadar je tek 1954. godine proglašen novooslobođenim područjem, a 1959. područje bivšeg Kotara Zadar proglašeno je privredno nerazvijenim područjem, nakon čega započinju pristizati posebna sredstva za razvoj. Obnovu grada i razna događanja tih godina bilježe fotografi Ante Roca i Ivan Jeričević, koji snima i mladi bračni par na ruševinama u prvoj polovici 1945. godine.
Do kraja 1950-ih u gradu se organiziraju razne priredbe i svečanosti, a Kalelarga – Široka ulica – postala je središnja gradska ulica gdje su se, između ruševina, u raznim prigodama okupljali stanovnici. Tako nastaje i fotografija pogrebne povorke koju je 1958. snimio Ante Brkan. Iste godine, Brkan fotografira trenutak miniranja ruševnih stambenih zgrada s južne strane crkve sv. Donata.
Oživljavanju turističke djelatnosti u gradu znatno pridonosi organizacija Međunarodnog sajma pomorstva, ribarstva i turizma 1957. godine, u sklopu kojeg se organizira nekoliko popratnih priredbi, poput međunarodne izložbe fotografija „Čovjek i more“ te likovne izložbe „Plavi salon“. Ipak, tek će 1960-ih krenuti sustavna obnova i urbanizacija Zadra, što će kasnije poslužiti kao primjer rješenja revitalizacije povijesnih jezgri i u drugim gradovima.