LICA GRADA – Lucija Švob
Val je tvoja Valna dužina. Ova rečenica otisnuta je na transparentu koji se pojavio nad riječkim Korzom sredinom 80-ih godina. Svima je bilo jasno da je riječ o omladinskom listu Val (1975. –1990.) koji je uistinu postao valna dužina svih onih Riječana koji su osjećali potrebu mijenjati stvarnost u kojoj žive. Na mnogim naslovnicama prikazan je javni prostor grada, “prepušten” građanima i njihovim potrebama. Fotografija koja prikazuje muškarca prilikom igre preskakanja užeta i naslovom “Povuci potegni”, simbolizira neodlučnost u odluci provođenja i reguliranja zakona za privremeno zapošljavanje studenata i učenika. Dvije fotografije pozicionirane jedna iznad druge, prikazuju isti kadar s ulazom u dućan Napredak – na gornjoj pred ulazom je gužva, a na drugoj gotovo nikoga nema. Ako znamo da je gužva na ulazu u dućane 1980-ih značila da su stigle namirnice ili proizvod kojeg dugo nije bilo u prodaji, pitamo se što je ovdje napredak.
Riječki omladinski list VAL (1975. – 1990.)
“Val je tvoja Valna dužina.” Ova rečenica bila je otisnuta na transparentu postavljenom nad riječkim Korzom sredinom 1980-ih. Svima je bilo jasno da je riječ o omladinskom listu Val, koji je od početka svog izdavanja 1975. pa do završetka 1990. uistinu postao valna dužina svih onih Riječana koji su osjećali potrebu za mijenjanjem stvarnosti u kojoj su živjeli. Tijekom 15 godina izdavanja, Val je gotovo borbenom upornošću i iskrenom željom mladih i kreativnih ljudi da stvore mjesto slobode i otvorenog načina razmišljanja, oblikovao identitet Rijeke. Od samog osnutka lista i izdavanjem njegovog prvog broja, oni su svojim idejama, kritičkim komentiranjem pojava u društvu i osluškivanjem potreba svojih sugrađana, najavili da Val neće biti samo jedan u nizu glasila socijalističke omladine, već će donositi sadržaj koji je daleko izvan okvira i koji podržava i potiče stvaranje novih oblika izražavanja u novinarstvu, komunikaciji i kulturi.
Da je svaki početak težak saznali smo i saznajemo kroz različita iskustva. Za Val tako možemo reći da je imao simbolično i doslovno olovan početak, zbog izrazito skromnih uvjeta za rad i olovnog tiska kojim je otisnuto više od 150 brojeva. Bez obzira na to, Val je upečatljivim i smjelim vizualnim sadržajem i tekstovima uvijek jasno izražavao stavove uredništva. Fotografije su u početku uglavnom bile samo na naslovnicama, te su duhovito i nerijetko ironično opisivale sadržaj o kojem će biti riječ. Naslovnica s fotografijom koja prikazuje muškarca koji u igri preskakuje uže s jedne na drugu stranu i naslovom “Povuci potegni”, simbolizira neodlučnost u odluci provođenja i reguliranja zakona o privremenom zapošljavanju studenata i učenika. Dvije fotografije pozicionirane jedna iznad druge na naslovnici, prikazuju isti kadar –
ulaz u mjesni dućan Napredak. Na jednoj fotografiji pred ulazom je gužva, a na drugoj gotovo nikoga nema. Ako znamo da je gužva na ulazu u dućane u to vrijeme značila da su stigle određene namirnice ili proizvod kojeg dugo nije bilo u prodaji, pitamo se što je ovdje napredak.
Istovremeno, Val piše i izravno sudjeluje u razvijanju riječke kulturne, posebno glazbene rock-scene, promovirajući bendove, glazbene festivale i brojna umjetnička događanja koja bilježi na fotografijama, tada još uvijek tek kao dopuna člancima ili recenzijama. Tijekom 80-ih nastaju fotografije čiji se autori fokusiraju na ljude koji se okupljaju na događanjima, koji podržavaju i čine novonastalu scenu. Fotografije Nikole Petkovića i spontani portreti Damira Krizmanića, na primjer, prikazuju ljude koji žive i djeluju kao akteri u različitim područjima urbanog života Rijeke, kao i sve one koji su posredno ili neposredno mijenjali grad i kulturu života u njemu zajedno s Valom.
Vizualni i tekstualni sadržaj Vala djelovali su ponekad naglo, naprasito, pa čak i bezobrazno, ali bio je to iskren i izravan znak ljubavi prema gradu i onima koji ga čine. Njegov crveni logo, u kojem se prepoznaje oblik vala, zbog uglatih je elemenata više nalikovao znaku za puls, što je zapravo i bio. Puls grada.