Tjedan posvećen transferima fotografije u druge medije
U tjednu od 6. do 9. lipnja 2022. godine održan je Tjedan posvećen transferima fotografije u druge medije. U ponedjeljak, 6. 6. s početkom u 19:00 sati održano je otvorenje pop-up izložbe foto-transfera umjetnika Marka Dajaka pod nazivom “Garnitura pokreta”. U utorak, 7. 6. u 19:00 sati održano je predavanje na temu filma Davida Hockneya “Secret Knowledge” (2002.), a u srijedu, 8. 6. od 18:00 do 21:00 sati, održana su tri predavanja na temu transfera fotografije u druge medije. Nakon predavanja Marka Goluba, Nike Petković i Ivana Gundića uslijedila je panel-diskusija o istaknutoj temi. Tjedan smo zatvorili radionicom koju je vodio umjetnik Marko Dajak, a održana je u četvrtak, 9. 6. u 18:00 sati na Akademiji likovnih umjetnosti (Ilica 85). Fotografije svih događanja dostupne su na poveznici, a u nastavku pročitajte više o programima.
Marko Dajak, Garnitura pokreta, foto-transfer u medij grafike, 2021.
Ponedjeljak, 6. 6., 19:00 h
Pop-up izložba foto-transfera
Marko Dajak
Rad pod nazivom Garnitura pokreta objedinjuje grafičke listove koji su nastali prebacivanjem analogne fotografije u tehniku akvatinte. Umjetnik preispituje mogućnosti transfera fotografije u medij grafike, a pritom na pojedinim grafičkim listovima ostavlja trag spreja kako bi negirao princip grafičke tehnike pri kojem se matrica može identično otisnuti određeni broj puta. Svojim istraživanjem umjetnik spaja elemente ulične umjetnosti s tehnikom tzv. visoke umjetnosti te razmatra potencijale fotografije u odnosu s drugim medijima. Osim grafičkih listova, rad sadrži metalne matrice izložene na metalnoj ploči kao sirovi materijal, a unošenjem djelića željezničke atmosfere u prostor galerije posjetitelje se nastoji potaknuti na svjesnije promatranje onoga što ih svakodnevno okružuje.
Utorak, 7. 6., 19:00 h
Razgovor o filmu Davida Hockneya, Secret Knowledge (2002.) i predavanje Sandra Đukića o njegovom umjetničkom radu.
U dokumentarnom filmu umjetnik David Hockey iznosi teoriju da su umjetnici već u 15. stoljeću koristili optičke uređaje poput zrcala i leća za stvaranje umjetničkih djela. Na primjerima flamanske i talijanske umjetnosti preispituje kako su nastale znamenite slike te ih pritom uspoređuje s modernim filmom i digitalnom fotografijom.
Srijeda, 8. 6., 18:00 – 21:00 h
Ciklus predavanja Spot on Photography
Marko Golub
„Ovaj plakat nalazi se iza vaših leđa“ – Prijevodi fotografije u grafičkom dizajnu
18:00 – 18:30
Predavanje je posvećeno odnosu fotografije i grafičkog dizajna u razdoblju od kasnih 1960-ih do kraja 1980-ih godina te načinima kako čitanje tog odnosa produbljuje ne samo naše razumijevanje oba ova medija, nego i razumijevanje vizualne umjetnosti, medijske i popularne kulture itd. u navedenom razdoblju. Odnos o kojem govorimo nije jednoznačan — ne radi se o pukoj upotrebi fotografije u različitim sredstvima vizualnog komuniciranja, nego prije svega o rastakanju medija fotografije, njenog jezika, teksture, značenja i svojstava u struji drugih medija, poput teksta i tipografije, kolaža, tiskarskih tehnika i produkata (plakati, knjige, časopisi, novine…), elektroničke slike (TV i video), xeroxa i slično. U nekim slučajevima fotografija je očigledan instrument grafičkog dizajna; u drugima se nalazi tamo gdje je ne očekujemo i ne prepoznajemo, kao sredstvo za postizanje određenih optičkih efekata, ili pak u svom elementarnom, ne-prikazivačkom obliku, a ponekad je dio struje sačinjene od teksta, misli i slika u kojoj je teško razlučiti gdje što počinje, a gdje završava.
Nika Petković
“Nostalgija u doba tehničke reprodukcije”
18:40 – 19:10
Međuodnos filma i fotografije, dvaju medija koji su obilježili 20. stoljeće, brojni su teoretičari poput Barthesa i Kracauera definirali suprotstavljajući trajanje filmske slike sa statičnošću one fotografske. Premda je izum fotografije postavio temelje razvoja filma, dvama se medijima kroz povijest nerijetko pristupalo kao odvojenim predmetima istraživanja. Uzimajući kao ishodište poznatu seriju fotografija Untitled film stills umjetnice Cindy Sherman, predavanje će se baviti analizom odnosa fotografskog i filmskog medija u funkciji proizvodnje medijske nostalgije, točnije onih slika, prema riječima Jeana Baudrillarda, koje se ne referiraju na konkretnu stvarnost, već na slike iz drugih medija i vremena. U fokusu predavanja, osim spomenute serije fotografija, bit će noir filmovi, b movies, kao i suvremeni nostalgia movies.
Ivan Gundić
“Memogram – o pamćenju i sjećanju kroz nekoliko medija“
19:20 – 19:50
Jedinstvena sposobnost medija fotografije da očuva i evocira sjećanje posebno se očituje u kulturi i tradiciji obiteljskog fotografiranja. Unutar obiteljskog albuma, fotografije učinkovito djeluju kao vjerodostojni produžeci onih kojih više nema. Značenje, odnosno sjećanje u fotografijama tamo lako obitava prvenstveno zbog vizualne sličnosti snimljenog prizora sa stvarnim svijetom. No odemo li korak dalje i za primjer uzmemo srebro-želatinsku fotografiju, nastalu kemijskim procesom djelovanja svjetla na foto-papiru, možemo govoriti i o prenošenju značenja putem otiska ili traga koji je osoba svjetlom ostavila u slojevima srebra koji čine fotografsku sliku kao njena osnovna kemijska komponenta.
Memogram je rad koji prikazuje radikalan postupak uništenja crnobijelih srebro-želatinskih fotografija iz vlastitog obiteljskog arhiva te njihova topljenja kako bi se daljnjom kemijskom obradom iz njih izvadilo čisto srebro. Proces nestajanja lica i prizora s fotografija te njihova pretvaranja u crni talog zabilježen je fotografiranjem u sekvencama te videom kojemu se ubrzava trajanje, kako bi se naglasio prolazak vremena. Rezultat je kovanica od 490 mg čistog srebra koja, zbog upisanog dodatnog značenja, djeluje kao novi memorijski objekt, a svedena na svoju elementarnu razinu ona traje vječno.
Panel diskusija nakon predavanja, 20:00 – 21:00
Četvrtak, 9. 6., 18:00 h, Galerija Spot
Radionica i prezentacija foto-transfera u tehnici akvatinte
Što fotografija dobiva, a što gubi prilikom transfera u druge medije? Koja je razlika između analogne i digitalne fotografije te u kakvom je odnosu s medijem grafike? Istaknuta pitanja u središtu su zanimanja umjetnika Marka Dajaka koji se profesionalno bavi medijem grafike, a amaterski fotografijom. Na pokaznoj radionici polaznici će se upoznati s tehnikom foto-transfera u tehnici dubokog tiska, točnije akvatinte. Namjera prezentacije foto-transfera je, uz otiskivanje, prikazati kako nastaje grafika i sve njene faze – od pripreme cinčane pločice tj. matrice, prebacivanja motiva, jetkanja, pripreme papir za otiskivanje do samog otiskivanja probnog otiska kao nultog predloška za multipliciranje.