Izložba Kai-Annett Becker i Srećka Rijetkovića u Galeriji Spot: “Molim ne savijati” (9. 10. – 3. 11. 2023.)
Galerija Spot i Ured za fotografiju pozivaju na otvorenje izložbe berlinske umjetnice Kai-Annett Becker i švedsko-hrvatskog umjetnika Srećka Rijetkovića koje će se održati u ponedjeljak, 9. 10. 2023., u 19.00 sati. Izložba ostaje otvorena do 3. 11. 2023.
Dvoje umjetnika, dva različita porijekla, dva različita školovanja, načina života. Srećko Rijetković rođen je u Zagrebu, a živi i radi u Stockholmu u Švedskoj. Kai-Annett Becker rođena je u Hannoveru, živi i radi u Berlinu u Njemačkoj. Sreli su se prvi put 1998. godine u Puli gdje su oboje vodili fotografske radionice za učenike i studente. Kroz razgovor, shvatili su da su im pogledi na fotografiju bliski, te se odlučuju zajedno raditi. Srećko je nekoliko godina prije toga napustio Hrvatsku i suočio se velikim razlikama novog kulturnog identiteta; zbog toga je suradnja s Kai-Annett bio dobrodošao izazov. Kai-Annett je zahvaljujući DAAD istraživačkoj stipendiji putovala po Hrvatskoj, pri čemu joj se jedinstvenost zemlje i stanovništva učinila privlačnom. Njihov zajednički rad nakon Pule nastavio se paralelno s njihovim svakodnevnim životima na udaljenim adresama. Započeo je fotografijom koju je Kai-Annett snimila u Berlinu i poslala Srećku, nakon što je on uočio da podsjeća na nešto što je on već snimio, otprilike u isto vrijeme, u Stockholmu. Taj prizor Srećko zatim “dorađuje” i snima novu fotografiju kako bi još više nalikovala na onu Kai-Annett. Na prvi pogled, fotografije preferiraju svakodnevicu lišenu bilo čega spektakularnog, ali svaki od snimljenih motiva potaknut je osobitim silama koje konstituiraju stvarnost. Projekt koji se iz toga nastavio razvijati kombinira humor s filozofijskim pitanjima, onima koje povezujemo s inspiracijom, umjetničkim referencama, pitanjem kopija.
U daljnjoj razradi svoje “blizanačke” serije Kai-Annett i Srećko nastavili su pretraživati svoje arhive, tragajući za sličnostima u motivima, ili su u Berlinu i Stockholmu nastojali prepoznati neki motiv koji bi zatim potaknuo nastanak novih radova. Ovim projektom nadovezuju se na Barthesovu analizu “razumnih interesa” određenih snimaka. Za razliku od onog što Barthes naziva unarnom fotografijom – onom koja stvara samo jednu posljedicu – Kai-Annett i Srećko tragaju za središtem interesa koje ih navodi na fotografiranje, za onom pojedinošću koja je ono što ubada – punctum, za trenutkom koji na kraju svjedoči o tome što je bilo; nešto poput svjedodžbe o prisutnosti uz primjesu humora kojim pristupaju filozofiji umjetnosti svakodnevnice. Je li pritom riječ o kori banane, zamijećenoj na ulici u Stockholmu i/ili Berlinu, ili nekoj drugoj slučajnosti, moguće je provjeriti u izboru fotografija s kojima se predstavljaju u Galeriji Spot, u kojima istražuju pitanja kao što su izvornost motiva, inspiracija, umjetnički proces, prezentacija umjetničkog rada, apstrakcija, položaj fotografije u doba njezina posvemašnjeg korištenja i nezaustavljivog dokumentiranja bilo čije svakodnevnice.
“Ako je fotografija po Flusseru najapstraktniji način izrade slike, znači li to da mi apstrahiramo svijet oko nas? Više nego ikada.”
Sandra Križić Roban
Kai-Annett Becker (1968., Hannover) je slobodna fotografkinja iz Berlina. Diplomirala je dizajn fotografije na FH Dortmund 1993. Od 1993. do 2011. bila je asistentica umjetnika i fotografa Michaela Schmidta u Berlinu. Godine 1999., upisala je magistarski studij fotografije u klasi prof. Timma Rauterta na HGB Leipzig. Od 2008. radi kao fotografkinja za Državni muzej moderne umjetnosti, arhitekture i fotografije – Berlinische Galerie u Berlin. Od 2021. radi u foto službi Arhiva Bauhaus u Muzej dizajna u Berlinu.
Srećko Rijetković (1964., Zagreb) studirao je na Medicinskom fakultetu u Zagrebu i ima titulu inženjera medicinske radiologije. Dodatno se educirao u području skandinavskih jezika, fotografije, grafike te teorije umjetnosti, uz ostalo i pri Kraljevskom umjetničkom koledžu u Stockholm. Završio je magisterij iz medicinske radiologije na sveučilištu Karolinska Institutet u Stockholmu 2008. godine.
Izložba je ostvarena u suradnji s Goethe-Institutom Kroatien u sklopu projekta Threading tomorrow.
Realizacija izložbe i rad Ureda za fotografiju omogućeni su sredstvima Ministarstva kulture i medija RH, Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova.
This post is also available in: English