Prekid i od sebe i od svijeta

  Dragana Jurišić jedna je od najcjenjenijih naših fotografkinja koja je iz Slavonskog Broda preko Rijeke stigla do Dublina, gdje danas živi i radi. Njezini međunarodni uspjesi, brojne stipendije i nagrade, kao i činjenica da su joj radovi otkupljeni za ugledne muzejske i galerijske institucije, proizlaze i iz činjenice da je diplomirala psihologiju, da bi potom stekla umjetnički doktorat na Sveučilištu Wales u Newportu na Europskom centru za fotografska istraživanja. Veze s rodnim gradom u njezinom slučaju nisu jednostavne, jer je za vrijeme Domovinskog rata i bombardiranja kojem je grad bio podvrgnut, ostala bez mnogo toga, pa i obiteljskih fotografija. Ponekad nismo svjesni koliko nam fotografije pomažu u procesima sjećanja, koliko određuju naše znanje i razumijevanje prošlosti. Upravo stoga, najnoviji ciklus Dragane Jurišić “Srdce neda spavat”, koji se čita kao posveta Ivani Brlić Mažuranić, Brođanki po mjestu života, umjetnica je postavila u javni prostor. Otvorene i “na raspolaganju” svim prolaznicima, bez obzira jesu li svjesni sadržaja koji je unesen u prostor javnosti ili ne, na specifičan su način uvele u priču ne samo Ivanu nego i Draganu, koja čita kontekst iz kojeg je književnica potekla kroz pisma, dnevničke bilješke i fotografije na koje je naišla tijekom vlastitog istraživanja.  Tragična Ivanina sudbina i činjenica, da je nastojala uravnotežiti vlastita stvaralačka nagnuća i životne obveze, vjerojatno su potaknuli Draganu da svoju izložbu koncipira postavljanjem fotografija na prozore Kuće Brlić u Slavonskom Brodu, na “oči javnosti” koja je o Ivani svojevremeno sudila bez da je o njoj mnogo toga uistinu znala. Ostavljajući jedan vizualni sloj gotovo nevidljivim, prekrivajući ga drugih slojevima i dodajući im značenja koja je stekla tijekom istraživanja, Dragana Jurišić u raspravu uvodi i poziciju publike koja nerijetko stvara vlastite zaključke bez znanja i pokrića; onda, jednako kao i danas, kad će se u sličnoj situaciji naći neke nove žene, odvažne, talentirane, prepuštene na milost i nemilost javnosti.  Više o ovoj izložbi, koju je organizirao Otvoreni likovni pogon iz Zagreba u sklopu programa Umjetnički pojmovnik javnog prostora, u partnerstvu s Muzejom Brodskog Posavlja i Galerijom umjetnina grada Slavonskog Broda, pročitajte u prikazu Zlatka Kozine.   

    Negativne i nerijetko stilizirane slike o ženi u infodemijskom okruženju, u kakvom živimo posljednjih nekoliko desetljeća na Zapadu, iznjedrila je nažalost mnoštvo instant-recepata o tome, kako ostvariti puninu vlastite ženskosti (pa i ženstvenosti). Okruženi smo novim formama utjecaja na javnost, pa tako ”Influencerice” raznih profila, ali i mnoge žene drukčijih, nerijetko upitnih stavova,…

17.09.2021.