Lana Đurđek, “Plan rada”
1. – 10. 7. 2024.
Fotografije postava: Ivan Buvinić
Domaćica je također rukovodilac ili poslovođa
“Dođu li nenadano prijatelji iz nekog drugog mjesta u posjet u podne ili pred večer, zadržat će ih domaćica na objedu ili večeri. Može se dogoditi da ti nenajavljeni gosti nisu baš dobrodošli, jer domaćica ima za obaviti neki posao, ali ona to ne smije pokazati, već mora ljubazno primiti goste upravo tako kao da ih je sama pozvala. Prijatelji ne smiju nikada osjećati da su u nezgodno vrijeme došli, jer za njih mora domaćica uvijek imati vremena i biti pripravna da ih od srca bilo čime posluži. Domaćica će pokazati veliku sposobnost ako se zna snaći kad je iznenade ovakvi gosti i onda kad nije u zgodnoj prilici da može lako poslužiti goste ili kad poslije nekog uzrujanja mora biti ljubazna i nasmiješena pred gostima kao da nije baš ništa neugodno doživjela.”
Poznata hrvatska autorica Mira Vučetić (Ogulin, 1892. – Zagreb, 1976.) napisala je mnoge hrvatske priručnike i kuharice koji su korišteni generacijama. Glavni zadatak njezinih knjiga bio je uputiti domaćice u što bolji i praktičniji način rada u vlastitom domu. Upravo su knjige Mire Vučetić mnogim domaćicama uvelike olakšale svakodnevni život te ih upoznale s brojnim „nepisanim pravilima“ kojih bi svaka žena trebala biti svjesna. Autorica je osim toga svojim publikacijama domaćicama olakšavala kako da same prepoznaju potrebu i važnost planskog rada u domaćinstvu.
U stanu svoje bake pronašla sam knjige Suvremena prehrana i kuhanje (1964.) i Velika knjiga kuharstva (reprint 2013.), a koje potpisuje Mira Vučetić. Proučavala sam njihov sadržaj i upute o tome, koje su to obaveze i očekivanja od domaćica te kako je definirana uloga domaćice koja se tradicionalno pripisuje isključivo ženama. Fotografiranjem sebe u ulozi domaćice oponašam radnje i situacije koje su opisane u knjigama kao svakodnevne ženske obaveze, odnosno obaveze jedne domaćice.
Fotografijama nastojim stvoriti određeni spoj između suvremenosti, identiteta i rodnih uloga. Ovim radom, prožetim humorom, želim navesti promatrača na promišljanje o tome koliko su zaduženja i očekivanja za jednu domaćicu bila nerealna i ekstremna te koliko su se rodne uloge i društvene norme promijenile tijekom vremena, a što je i danas prisutno. Kroz ovaj projekt sagledavam promjene koje su se dogodile tijekom proteklih nekoliko generacija te istražujem razne aspekte koji su potencijalno i danas prisutni.
Lana Đurđek
Lana Đurđek (Zagreb, 1999.) vizualna je umjetnica iz Zagreba. Školovala se na fotografskom odjelu u Školi primijenjene umjetnosti i dizajna te na preddiplomskom studiju novih medija na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Trenutno završava diplomski studij fotografije na HDK Valand u Gothenburgu. Njezina praksa temelji se na kombinaciji fotografije, kolaža i teksta. Sudjelovala je na raznim skupnim i školskim izložbama u Zagrebu i Gothenburgu. Lana je aktivna članica Hrvatskog društva likovnih umjetnika od 2021. Godine 2021. sudjelovala je u jednomjesečnom rezidencijalnom programu (De)konstrukcija slike u Hafenkombinatu u Leipzigu. Izvan svoje umjetničke prakse, aktivno je sudjelovala u radu Galerije Siva i AKC Medika u Zagrebu, organizirajući izložbe, glazbene programe i likovne radionice od 2017. Trenutno živi i radi u Göteborgu u Švedskoj.
Realizacija izložbe i rad Ureda za fotografiju omogućeni su sredstvima Ministarstva kulture i medija RH, Grada Zagreba i Zaklade Kultura nova.
This post is also available in: English