Izložba Marka Tadića u Koprivnici
U AK galeriji u Koprivnici, u petak, 31. svibnja u 20 sati otvara se izložba Marka Tadića pod nazivom Dužnost dokumentiranja, koja će predstaviti njegov istoimeni rad, prvi put izložen u Galeriji Spot u Zagrebu krajem 2017.
Koristeći u ovom radu fragmente iz osobnog arhiva jugoslavenskog arhitekta Vojtjeha Delfina, sastavljenog od brojnih fotografija, dokumenata i zapisa, Tadić reinterpretira arhiviranje kao metodu stvaranja alternativnog znanja koje izmiče tokovima “službene” i dominantne povijesti. Istovremeno, koristeći prizore koji korespondiraju s razdobljem poslijeratnog modernizma – prostori, interijeri, nova izgradnja – autor se referira na pitanje odnosa prema (nedavnoj) prošlosti, zagovarajući humaniji pristup umjetnosti, arhitekturi, kao i kulturi općenito.
Marko Tadić, jedan od najzapaženijih umjetnika domaće scene već godinama djeluje intermedijski, povezujući kroz svoju praksu ne samo vizualne medije u kojima stvara, nego i društveno-povijesne reference.
Ovom izložbom ujedno će započeti suradnja između Galerije Spot u Zagrebu, koja je producirala ovaj umjetnički rad, i AK galerije u Koprivnici, s ciljem poticanja distribucije i promocije domaćih umjetnika i suvremene umjetničke produkcije. Na taj će način i publika u drugim sredinama imati prilike vidjeti novoproducirani umjetnički rad jednog od najprominentnijih domaćih umjetnika.
U pratećem tekstu kustosica Tanja Špoljar piše da “taj odbačeni sadržaj autor odnosi kući i proučava. Samo sakupljanje nije dovoljno: ono što ga privlači jest dijalog s prikupljenim materijalom i pažljivo arhiviranje, no arhiviranje kao metoda stvaranja alternativnog znanja koje izmiče tokovima dominantne povijesti. Iz prepunih kutija, on izdvaja pojedine fotografije i koristi ih kao podloge za fotogrataže: struganjem površine skalpelom, izrezivanjem, intervencijom u te urbane i osobne pejzaže stvara nove narative koji ne znače negaciju fotografije, već iščitavanje novih slojeva. U tijelo fotografije intervenira i crtežima i dijapozitivima (procesom koji nas upućuje i na njegove primarne medije) i kao što sam kaže, u kadar ubacuje svoj sadržaj. Fotografiju tretira kao vrstu scenografije koju polako gradi suptilnim intervencijama i kao da reanimira postavke utopijskih zamisli tog vremena za koje je arhitektura bila više od betonskih konstrukcija.”
“Materijali s kojima radim su krhotine. U našem dijelu svijeta određene su ideje uklanjane i poništavane nakon velikih društveno-političkih promjena. Može se ustvrditi da su eliminirane drugim činjenicama i događajima, zamijenjene novim vrijednostima, sustavima i značenjima. Ovi radovi ilustriraju konflikt između osobne memorije i političke povijesti. Fotografije, diapozitivi i objekti ilustriraju fragmente mogućeg svijeta. Makete su ovdje kako bi nam omogućile zauzimanje pozicije mislioca, stvaratelja; fenomenološki korak unatrag za bolje razumijevanje stvari. U ovom su trenutku oni jednostavni, pristupačni i mobilni; evociraju kombinaciju rada i igre. Ovo je strategija za demonumentalizaciju ideja i sistema“, kaže o ovome radu sam autor.
Koprivnička izložba ostaje otvorena do četvrtka, 6. lipnja. O istoimenoj zagrebačkoj izložbi iz 2017. možete čitati ovdje, a na ovoj poveznici možete pogledati i fotogaleriju otvorenja zagrebačke izložbe. Također, razgovor koji je Sandra Križić Roban vodila s Markom Tadićem prilikom otvorenja izložbe u Zagrebu čitajte ovdje.