Novosti

“Mrtva priroda” Mirana Blažeka u Galeriji Karas

U zagrebačkoj Galeriji Karas do 31. 12. 2024. može se pogledati samostalna izložba Mrtva priroda Mirana Blažeka, autora koji je diplomirao slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2006. godine, a magistrirao na Akademiji likovnih umjetnosti u Ljubljani 2012. godine. U svome radu, Blažek koristi iskustvo slikarstva razrađujući u svojim ciklusima razne mogućnosti koje proizlaze iz prirode tog medija. Tako u ovom ciklusu radova koristi fotografiju otisnutu na platnu poigravajući se idejom prostornosti.

Miran Blažek, iz ciklusa “Mrtva priroda”, 2024.

U predgovoru izložbi Zlatko Kozina navodi:

“U izloženim radovima Mirana Blažeka uočit ćemo upravo to ‘podrezivanje’ prostora. I to ne bezgraničnog, svemirskog (čitaj: prozaičnog) nego ograničenog (i to galerijskog) prostora. Naime, Blažek se koristi fotografijom otisnutom na platnu, u formi horizontalno položenih ‘kubusa’ (platno na slijepom okviru s naglašenom voluminoznošću; sve skupa pridržavano drvenim potpornim nogama) te fotografijom otisnutom na platnu koju stavlja u okvir sa staklom. (…) Kako protumačiti tu Blažekovu namjeru ‘hvatanja prostora’ i to baš galerijskog? Na neki način upravo nam kolokvijalni izraz za galerijski prostor, white cube, dosta toga može pojasniti; bijela kocka (koja vrlo često i nije samo kocka) u stvari je aseptički, ograničeni prostor koji bjelinom zidova, ispoliranošću poda neutralnih boja uz suptilno osvjetljenje stvara okruženje u kojem je izložak ‘očišćen’ od svih vanjskih utjecaja, na izložbi ‘posvećen’ i time konačno kao umjetničko djelo ‘opravdan’ te spreman za vanjski svijet. (…) u onom prikazanom on se svojom namjerom nametnuo kao začuđujući ‘missing link’ između prirode kao prostora u iščekivanju i kulture koja dinamiku istog percipira kao dar, a ne tek kao nekakvo sredstvo manipulacije. Upravo je to razlog zbog kojeg njegovo nasljedovanje generacije land art umjetnika (Robert Smithson, Walter De Maria, Robert Long i drugih koji su sedamdesetih godina prošlog stoljeća najradije izbjegavali galerijske prostore, djelujući u prirodi u velikim mjerilima) nije neobično. Blažek je svjestan da je želja ‘biti samo priroda’ krajnje neprirodna. Zato njegova ‘mjera’ u odnosu na historijski land art pronalazi drugačiji način kako ostvariti susret prostora i čovjeka bez prenaglašenih apoteoza i lažnog ‘usklađivanja'”.

Više o izložbi potražite ovdje.

Fotografije postava izložbe: Šimun Bućan, ljubaznošću HDLU-a