Novosti

Sanja Merćep ovogodišnja je dobitnica Druge nagrade “Ivan Kožarić”

Na ovogodišnjem natječaju za nagradu “Ivan Kožarić” koju već četvrtu godinu zaredom dodjeljuje Muzej suvremene umjetnosti Zagreb za poticanje stvaralaštva mladih umjetnica i umjetnika, fotografkinja Sanja Merćep osvojila je Drugu nagradu za rad Obala (2021.–2023.).

Rad je otkupljen za fundus MSU-a uz još dva rada, odabrana od pristiglih prijava 57 autorica i autora do 35 godina starosti. Stručno povjerenstvo činile su predsjednica žirija, viša kustosica MSU-a i voditeljica Atelijera Kožarić Radmila Iva Janković, kustosica MSU-a Renata Filčić i multimedijska umjetnica Tanja Dabo.

Više o nagrađenim autoricama i autorima potražite ovdje. Natječaj je proveden uz podršku Gradskog ureda za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba i Muzeja suvremene umjetnosti.

Iz ciklusa fotografija “Obala”, 2021.–2023.

 

Obala je serija od 21 digitalne fotografije o kojoj autorica navodi sljedeće:

“Hrvatska obala obično se opisuje jednodimenzionalnim frazama koje obećavaju prekrasne plaže, sunčano vrijeme i kristalno čisto more, a najčešće se prikazuje jednako jednodimenzionalnim, visoko estetiziranim fotografijama, na kojima se pretapaju različite nijanse nebeskog i morskog plavetnila, u kombinaciji sa sunčanim šljunčanim i pješčanim plažama, s povremenim varijacijama na temu antičkih građevina, srednjovjekovnih zidina ili strmih litica.

To je pogled kojeg ne zanima stvarni život koji se odvija na toj obali, pogled u potpunosti podređen turističkoj eksploataciji. On je zapravo već stoput viđen, predvidiv i reducirajući, pogled kojem je svejedno tko ga i kako gleda. Jer taj pogled zanima isključivo povećanje broja turista i noćenja, dok iza njega ostaju skrivene sve složenosti i zanimljivosti koje čine stvarno bogatstvo obale.

U ovoj me seriji zanimalo istražiti upravo te, naizgled nezanimljive slojeve života na obali, koji se nikada ne nalaze u prvom planu, već egzistiraju mimo reklamnih panoa i Instagram reelova sunčanih otočkih plaža i gradskih panorama ‘od kojih zastaje dah’. Zanimalo me provjeriti što sve obala može biti, ako ju pogledamo iz malo drugačije perspektive, ako i njoj i sebi dopustimo da predahnemo između dvije sezone, dvije navale turista, ako se zajedno zaigramo u potrazi za njezinim maštovitijim značenjima. Ove fotografije tako, pomalo paradoksalno, zapravo prikazuju nostalgiju za nekim vremenom koje možda nikada nije ni postojalo, u kojemu se jedan uz drugog nalaze kadrovi začuđujuće ljepote, tihog humora i preplavljujuće usamljenosti. Ponekad vrlo direktne, ponekad istovremeno metaforičke, fotografije su većinom nastajale izvan sezone, tijekom mojih putovanja, od Istre i Kvarnera preko Cresa, Raba, Dugog otoka i Brača, do Primoštena, Starigrada i Brela.

Ljudska prisutnost na njima je ponekad jasno vidljiva, a ponekad se samo može naslutiti u začudnim kompozicijama detalja ili jednako začudnim građevinskim intervencijama. Ali ono što ih u svakom slučaju povezuje jest otpor dosadi, predanost borbi protiv stereotipnih pogleda s početka ovog teksta te vjera u mogućnost imaginacije neke drugačije obale”.

 

Sanja Merćep (Zagreb, 1989.) studentica je 2. godine diplomskog studija fotografije na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Prethodno je diplomirala na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a potom niz godina radila u oglašivačkoj industriji. To iskustvo oblikovalo je i njezin umjetnički interes usmjeravajući ga prema istraživanju tema kao što su komercijalizacija javnog prostora i prikazivanje skrivenih dimenzija suvremenog života. Do sada je održala dvije samostalne izložbe (Galerija Otok – ARL, Galerija f8 – ADU). Autorica je kratkog filma Skoro smo se čule.