Najava godišnjeg programa Galerije Spot
Nakon izuzetno uspješne 2022. godine, ustrajno nastavljamo priređivati raznovrstan izložbeni program uz niz popratnih aktivnosti.
Izložbeni program Galerije Spot započinjemo predstavljanjem fotografske serije umjetnika Silvestra Kolbasa koja propituje odnos GDPR-a i fotografije. Potom slijedi izložba umjetnika Jasenka Rasola koji će polovicom svibnja zagrebačkoj publici predstaviti radove snimljene 2019. godine u Brodarskom institutu u Zagrebu. U lipnju ćemo ponovno raspisati otvoreni poziv za prijedloge izložbenog i edukativnog programa za 2024., a nakon ljetne stanke planiramo još tri izložbe. U sklopu manifestacije “Mali festival konceptualne fotografije” zakazane su dvije izožbe – u rujnu samostalna izložba Miška Šuvakovića te zajednička izložba berlinske umjetnice Kai-Annette Becker i hrvatsko-švedskog umjetnika Srećka Rijetkovića u listopadu ove godine. Godišnji izložbeni program zaključit ćemo u studenom izložbom mlade umjetnice Ive Korenčić koja će u galerijskom prostoru izložiti rezultat umjetničko-istraživačkog projekta.
U okviru diskurzivnog i edukativnog programa nastavljamo s ciklusom online predavanja pod nazivom Spot On Photography posvećenih fotografiji i njezinoj društvenoj ulozi u 21. stoljeću. Tijekom godine održat ćemo šest predavanja u kojima će sudjelovati poljska povjesničarka umjetnosti Marika Kuźmicz, beogradska kustosica Milica Pekić, latvijska kustosica Andra Silapetere, kustosica i povjesničarka umjetnosti Sandra Križić Roban, nezavisna slovenska kustosica Jasna Jernejšek i njemačka umjetnica Kai-Annette Becker. U ožujku započinjemo s prvim predavanjem u nizu povodom kojeg će Marika Kuźmicz predstaviti žensku fotografsku scenu u Poljskoj.
S obzirom na uspješnost Feminističkog fotokružoka te kontinuirani interes polaznica, u 2023. godini nastavljamo provoditi ovaj program u suradnji s likovnom kritičarkom Tihanom Bertek. Cilj programa je upoznati polaznike/ce s teorijskim i kritičkim tekstovima te opusima fotografkinja te raspravljati na temu odabranog materijala. Svi zainteresirani moći će se prijaviti na program putem javnog poziva koji će biti raspisan u ožujku, a početak programa predviđen je u travnju.
Nakon uspješnih izdanja u protekle četiri godine i velikog interesa lokalne publike, Ured za fotografiju nastavlja s realizacijom projekta Kvartovski objektiv – tematski posvećenog zagrebačkom kvartu Črnomerec. Projekt provodimo u suradnji s Galerijom VN, udrugom Živi atelje DK, Institutom Tomislav Gotovac i Ligaturom – prostorom za medicinu i umjetnost.
Ove godine nastavljamo s programom Fotka u podne u formi audio eseja kojima nastojimo proširiti znanje o fotografskim radovima te potaknuti razgovor na temu medija fotografije.
U 2023. godini predviđena su gostovanja izložbi nastalih u produkciji Ureda za fotografiju, a sva događanja u sklopu redovitog programa u Galeriji Spot bit će popraćena razgovorima s umjetnicima/cama, panel-diskusijama, čitalačkim grupama i video vodstvima.
Više informacija o izložbama u Galeriji Spot pročitajte u nastavku!
SILVESTAR KOLBAS, “GDPR i nađene slike”, 2008. – 2022.
Rad se temelji na tri grupe tuđih fotografija: fotografije za dokumente nepoznatih osoba slučajno nađene na različitim mjestima tijekom duljeg perioda, povećanja s razvijenog negativa pronađenog pokraj kontejnera za smeće u stambenom dijelu Zagreba, fotografske probe i neuspjelih povećanja koje su autori odbacili, a uzeti su bez njihovog znanja prilikom rada u zajedničkom fotolaboratoriju. Ovom izložbom propituje se značenje pojma GDPR, u skladu s primjenom Opće uredbe o zaštiti podataka, a primjeri koji će biti izloženi uspostavljaju izravan odnos s ovom tematikom, njezinom primjenom i svim proturječjima koje provedba ove uredbe donosi. Osim toga, izložbom se propituje često isticana dvojba, je li važnija zaštita naših osobnih podataka ili naših privatnih života, pri čemu se istražuje kako se sami odnosimo prema tom problemu.
JASENKO RASOL, “Potapanje brodova”, 2019.
Na izložbi će biti prikazan niz od šest fotografija snimljenih 2019. godine u Brodarskom institutu u Zagrebu. U to doba Institut bilježi 70 godina rada, kontinuirano prima narudžbe, otvara nove poslove no istovremeno, zbog ranijeg duga prema vjerovnicima (koji je po objektivnim financijskim projekcijama savladiv u godinu-dvije) FINA podnosi prijedlog za otvaranje stečajnog postupka na Trgovačkom sudu te blokira rad Instituta. Kako bi se izbjegao stečaj, Vlada vjerovnicima podmiruje financijske obveze, a državno tijelo CERP (Centar za restrukturiranje i prodaju) donosi odluku o prestanku rada Instituta te imenuje likvidatora. Na čelo Brodarskog instituta Vlada postavlja novog direktora koji na svoj prvi radni dan medijima izjavljuje: “Došao sam djelatnost ugasiti, a nekretnine prodati”. Priča o Brodarskom institutu samo je jedna u nizu sličnih koje se na području RH događaju u posljednjih 30-tak godina i broje u stotinama.
MALI “FESTIVAL” KONCEPTUALNE FOTOGRAFIJE:
MIŠKO ŠUVAKOVIĆ, “Fotografski dijagrami: procesuiranje”, 1974. – 2022.
Izložba objedinjuje odabir iz devetnaest serija/pojedinačnih fotografskih radova, nastalih u razdoblju između 1974. i 1985. godine, uz koje će se izložiti projekcija recentnog rada iz 2019. godine, nastalog uz podršku i savjete platforme Provisional Salta Ensemble. Svi radovi su analogne fotografije, nastale na temelju izvedbenih procesa s tijelom i različitim materijalima, dok je serija fotografija “Arguing over Cinema” iz 2019. nastala povezivanjem digitalnih snimaka umjetnikovog lica suočenog s kadrovima iz filmova, preuzetih i prisvojenih s društvenih mreža. Naziv izložbe „Fotografski dijagrami: procesuiranje“ ukazuje da su izložene serije konceptualno motivirane i da vode iza vidljivog odnosa slike, teksta i potencijalnih mentalnih reprezentacija.
KAI-ANNETTE BECKER & SREĆKO RIJETKOVIĆ, “Posve obični prizori”, 1999. – 2022.
Izložba je rezultat suradnje i jedne vrste umjetničkog dijaloga između njemačke umjetnice Kai-Annett Becker i hrvatsko-švedskog umjetnika Srećka Rijetkovića. Kao okosnicu uzimaju svakodnevni život, referiraju se na povijest fotografije svakodnevice i kroz osobit likovni govor svjedoče o postmodernom kontinuitetu konceptualne umjetnosti. Reprodukcije svakodnevice koje snimaju, ponekad nesvjesno jedno od drugog, a ponekad kao izravni odgovor na ono već viđeno, osim strategije dijaloga bez koje ova izložba ne može funkcionirati, u raspravu uvodi i jednu od temeljnih teza o fotografiji kao reprodukciji, uz postavljanje pitanja zašto je fotografija važan dio reprodukcije i kako se reprodukcija odnosu prema fotografiji, prema stvarnosti, ali i prema povijesti umjetnosti.
IVA KORENČIĆ, “Fields Notes Revisited”, fotografije nastale 2016. – 2017.; rad nastaje u 2023.
Umjetnički rad oslanja se na izložbu i opsežan projekt Field Notes koji je 2017., u vrijeme dok je umjetnica još studirala, a bio je prikazan u Galeriji Spot. Nastao je tijekom godine dana proučavanja i bilježenja preklapanja životnih, prirodnih i umjetničkih procesa. U samom stvaranju umjetnica je posvećena prikupljanju pojedinačnih isječaka vlastite intimne problematike koje zatim prikazuje kroz pejzaže – refleksijom u metaforičkim fotografskim zapisima, traženjem odnosa s fotografijom – kadrom ili pak opsesivno ponavljajući fotografiranje istog prizora. Odgovore na životna pitanja o određenim mentalnim, fizičkim i psihičkim stanjima umjetnica traži u prirodi i fotografiji što rezultira arhivom koja se trenutno sastoji od 5643 fotografije–bilješke, koje su u njezinoj praksi neka vrsta “istoznačnice”. Umjetnica ovim projektom govori o procesu reteritorijalizacije na emocionalnoj mapi, a po pitanju odmaka od materijala i rekontekstualizacija u smislu osvježene interpretacije materijala, novi pristup rezultira promišljanjem postava kako bi on preuzeo vodeću ulogu u naraciji. Bilježeći sve to, plan je stvoriti svojevrsnu mrežu, tj. mapu suodnosa materijala i bilješki pri čemu je vidljiva njezina intuitivna reakcija, ali i istodobno plansko razvijanje metodologije i principa kretanja kroz arhivu.