O fenomenu kolektivizma unutar regionalne fotografske scene
U galeriji Artget u Kulturnom centru Beograda 9. studenog otvara se izložba Kolektivne prakse i fotografija u regionu u okviru projekta Fotodokumenti 2017., a na kojoj kao predstavnici Hrvatske, uz fotografa Davora Konjikušića i festival Organ Vida, sudjeluje i Ured za fotografiju.
Projekt Fotodokumenti iniciran je 2010. godine u organizaciji NFC Filmarta (Požega) s idejom afirmiranja suvremene fotografske prakse i otvaranja šireg diskurzivnog prostora za istraživanje fotografije kao kompleksnog društvenog fenomena i medija umjetničkog izražavanja. Jedan od ciljeva ove inicijative jest animiranje stručne javnosti za bavljenje kontinuranim i sveobuhvatnim kritičkim, problemskim i fenomenološkim istraživanjima i vrednovanjima vrlo dinamične domaće i regionalne suvremene fotografske produkcije.
U okviru programa Galerije Artget u 2017. godini, Fotodokumenti se bave fenomenom kolektivizma u okviru regionalne fotografske scene, kao i analizom strategija i uzroka pojave izvaninstitucionalnih oblika kolektiviteta i inicijativa na ovom polju. Kroz pilot projekt i izložbu Kolektivne prakse i fotografija u regionu i prateći diskurzivni program (prezentacije i razgovore) bit će predstavljeni relevantni akteri u domeni kolektivne fotografske produkcije, izdavaštva, različitih inicijativa na polju edukacije, zaštite i arhiviranja fotografskog nasljeđa, kolonija, festivala i drugih oblika afirmacije suvremenog fotografskog izraza na prostoru bivše Jugoslavije.
Kustosi izložbe su Miroslav Karić i Slađana Petrović Varagić, a suradnik na istraživanju je Miha Colner. Izložba je otvorena do 7. prosinca.
–
“U suvremenoj fotografiji na teritoriju bivše Jugoslavije, u periodu nakon njenog raspada, mogu se naći vrlo osebujne taktike kolektivizma, koje često odražavaju političke, kulturne i ekonomske podjele na ovom području u poslednjih dvadeset i pet godina. U današnje vrijeme umjetnici koji koriste objektiv kao sredstvo izražavanja obično ne poštuju uspostavljene principe institucionalne suradnje, razvijene u ogromnim mrežama foto-kino klubova, toliko koliko se referiraju na modele određenih utjecajnih interdisciplinarnih umjetničkih grupa kao što su Exat 51 iz Zagreba (1950–1956) ili FV112/15 iz Ljubljane (1981–1990); međutim, oni su te modele prilagodili specifičnoj društvenoj, kulturnoj i ekonomskoj stvarnosti novog doba, bez obzira kako je nazivamo – demokracija ili tranzicija. Dakle, taktike su veoma raznolike; neki umjetnici koriste kolektivizam kao modus operandi na nivou projekta gdje je svaka suradnja prolazna i privremena jer se za svaki novi poduhvat biraju novi suradnici (Peter Rauch, Davor Konjikušić); neki umjetnici čine koherentnije grupe koje dugoročnije, ili čak stalno, rade zajedno (Marin i Rušt, Kamerades, Belgrade Raw, Ni Foto, Iza ekrana); iz nekih grupa umjetnika i stvaratelja postupno će se razviti institucije čija je uloga omogućavanje uzajamne podršku za stvaranje ili uspostavu infrastrukture za organiziranje javnih događaja, edukativnih i izdavačkih platformi ili festivala (Fotopub, Rostfrei Publishing, Organ Vida, Ured za fotografiju, Centar za fotografiju). Na ovaj način, u nedostatku institucionalnog okvira, suvremeni fotografi sa Zapadnog Balkana čiji radovi nastaju i distribuiraju se prvenstveno u umjetničkom kontekstu mogu djelovati živo i vibrantno, iako samo na poluprofesionalnom nivou. Multitasking, fragmentacija interesa i diskontinuitet umjetničke produkcije nisu često nužno negativne pojave.”
(Iz teksta Kolektivizam u savremenoj fotografiji Mihe Colnera)
–
Na izložbi sudjeluju:
SLOVENIJA:
Rostfrei Publishing
Robert Marin i Matjaž Rušt
Peter Rauch & Snabyrow
Jaka Babnik i Miha Colner
Fotosfera
Fotopub Celje
Fokus
HRVATSKA:
Davor Konjikušić
Ured za fotografiju (UzF)
Fotografska udruga Organ Vida
MAKEDONIJA:
CHKRAP!
SRBIJA:
Kamerades kolektiv
Belgrade Raw
Iza ekrana
Centar za fotografiju (CEF)
Ni Foto
Dislokacije: fotografska kolonija u Orlovatu
Fotodokumenti