Darije Petković: Zagrebačke tvornice
Sekvenca u kojoj Darije Petković snima zagrebačke tvornice koje su prestale proizvoditi, a od njih su preostale samo zgrade koje dotrajavaju pretvarajući se vremenom ili u ruševine, ili u nove tvornice koje su ovamo stigle iz nekih drugih zemalja, precizno je određena ne samo mjestom (Zagreb), nego i vremenom. Fotograf ih je, naime, snimio mjesec dana prije ulaska Hrvatske u Europsku Uniju. Baš kao što je u prethodnom segmentu svoje knjige nastojao pokazati lice vremena u konkretnome prostoru, tako to čini i ovdje.
Nižući prizore ruševina ne otkriva gledatelju samo stanje u kojemu ih je zatekao došavši pred njih, nego konstruira vrlo preciznu priču o stanju sredine u trenutku važnih političkih i društvenih transformacija. Ono čega na ovim fotografijama nema i odsutnost čega je pravi sadržaj priče, to su ljudi koji su radom bili vezani za svoje tvornice, a sada ispražnjene i oronule građevine. Odsutnost pravih protagonista Petkovićeve priče pojačava prazninu i socijalnu težinu koje itekako zrače s fotografija. Ono što je prikazano, to su sablasti iz kojih izbija politička i društvena povijest zemlje uhvaćene u trenutku svoje preobrazbe. Dakako, posljedice te preobrazbe mogu se samo naslućivati, no dovoljno je indikatora koji ne obećavaju ništa dobro. Drugim riječima, izgled oronulih tvornica i tvornica pretvorenih u nešto sasvim drugo, jasna je metafora povijesnoga trenutka.
Tvornice, koje je Petković snimao 1. lipnja 2013. u prethodnome dijelu ove knjige, mahom su smještene na periferiji Zagreba. U sekvenci posvećenoj izgledu glavne gradske ulice, Ilice, on donosi prizore koje je snimio tri mjeseca kasnije, točnije 1. rujna 2013. Činjenica da nas je uveo u središte grada, a prizori odaju isto sumorno stanje s derutnim fasadama, zatvorenim trgovinama praznih izloga išaranih grafitima i oblijepljenih olinjalim reklamama, s natpisima koji otvaraju upravo nadrealne situacije, pojačava se dojam opće tjeskobe. Izdvajajući detalje iz konteksta cjeline ulice i grada autor smisao izabranoga prizora gradi na načelu montaže: ponaša se onako kako su to činili umjetnici kolaža unoseći u svoj jezik dvosmilenost i elemente crnog humora…
Fotografije iz serije Zagrebačke tvornice