Konstrukcije, uprizorenja i kanali – kratka povijest suvremene i konceptualne fotografije
7. Dani fotografije Arhiva Tošo Dabac 29. listopada 2015. ugostili su Sandru Križić Roban, povjesničarku umjetnosti, kustosicu, likovnu kritičarku i istraživačicu koja se suvremenom fotografijom intenzivno bavi duži niz godina. Među ostalim autorica je knjige Na drugi pogled. Pozicije suvremene hrvatske fotografije, jedna od voditeljica Ureda za fotografiju i urednica portala Suvremena hrvatska fotografija.
Izlaganjem pod nazivom Konstrukcije, uprizorenja i kanali, autorica je uvela u kratku povijest suvremene i konceptualne fotografije kao i u temu naznačenu samim naslovom izlaganja: strategije konstruiranja prizora i fotografije te složene „kanalizirajuće“ uloge konceptualne fotografije koja svjesno nadilazi jasne medijske kategorizacije, među ostalim djelujući kao vrsta aktivnog stvaratelja i „nevidljivog“ posrednika.
Naglašavanjem potrebe i mogućnosti revizije očišta, saznanja i tumačenja konceptualne fotografije, kao i činjenice da je često i sama bila u „poziciji nekog tko ni sam nije bio koji put sasvim siguran u ono što gleda“, autorica je na primjeru fotografije iz 1960. godine Skok u prazno Harryja Shunka uvela u mogućnosti njezina tumačenja. Izostavljanje mehaničke reprodukcije stvarnosti, kolažiranje i montiranje scene u kojoj Yves Klein izvodi svoj performans „skoka u prazno“ s visokog uličnog zida, otvara nam pitanje subjekta: je li subjekt sam performer, dokumentacija akcije ili umjetnički rad kao takav (dorađena fotografija u kojoj se ne vidi zaštitna podloga na koju je Klein u stvarnosti doskočio)?
(…)
Cijeli tekst Marije Borovičkić pročitajte ovdje.