Dimitrije Bašičević Mangelos: Dragi prijatelji, dragi neprijatelji
18. 10. – 12. 11. 2021.
Fotografije: Davor Konjikušić
Dragi prijatelji, dragi neprijatelji
mangelos no. 14 ½, ako su izračuni točni, danas je globalno važan umjetnik. Njegove tablice, knjige i globusi nalaze se u važnim muzejima i predmet su žudnje svakog ozbiljnog kolekcionara. O njemu se pišu knjige i drže predavanja. Nije oduvijek bilo tako. On sam bezuspješno je pokušao pokazati svoja djela još šezdesetih godina, ali njegovi prijatelji-predsjednici gorgonaši to nisu odobrili. Tek dosta kasnije, na nekim skrivenim mjestima rijetkim posjetiocima pokazivao je manifeste, naslikana slova, globuse i školske tablice.
Dimitrije Bašičević bio je kustos i kritičar, odlučan u borbi za autentičnu naivnu umjetnost, nove tendencije i apstraktnu umjetnost. U vrijeme kad su prepreke ponekad bile vrlo opasne izborio se za visoke kriterije vrednovanja novih medija. Danas je njegova uloga zamagljena i prepuštena zaboravu.
U katalogu danas zaboravljene izložbe Konfrontacije, održane 1976. u Galeriji suvremene umjetnosti u Zagrebu, u uvodu on zapisuje da je izložba sastavljena od umjetnina iz Galerije Benko Horvat i Galerije suvremene umjetnosti, a pored originalnih umjetnina ravnopravno su kao izlošci tretirane kopije i reprodukcije te tekstovi o umjetnosti. Razlog takvom stavu je namjera da se međusobno konfrontiraju slika i kopija, slika i reprodukcija, slika i riječ, slika i slika, stara i moderna umjetnost te slika i njezin konzument.
Na tom tragu je sastavljena i ova izložba. Između tabule rase (1951. – 1956.) i manifesta o samoupravljanju (1978.) pokazuju se manifesti, plakati, fotografije, katalozi, pozivnice i zapisi s namjerom da se jedan kritičar i teoretičar umjetnosti i jedan umjetnik (ili noartist) iznova predstave u fascinantnoj kontradikciji jedne izuzetne osobe. A objašnjenje ili teorije? Njegovim riječima:
najfilozofskije
i najteoretskije
objašnjenje noarta
glasi.
noart.
Kustosi izložbe: Darko Šimičić i Sandra Križić Roban
Video vodstvo izložbom možete pogledati na poveznici.
Razgovor održan kao dio popratnog programa izložbe, dostupan je na poveznici.
This post is also available in: English