Pročitajte razgovore s autoricama koje sudjeluju u izložbi ‘Meko’ okidanje? u Galeriji Spot
Ured za fotografiju objavio je seriju razgovora s autoricama koje sa svojim radovima sudjeluju u izložbi ‘Meko’ okidanje? Upoznajemo povijest ženske fotografije u Hrvatskoj.
Izložbi ‘Meko’ okidanje? prethodilo je višegodišnje istraživanje načina kako su žene bile percipirane u fotografiji, kao i okolnosti osnutka Ženske sekcije Fotokluba Zagreb, u kojoj je većina njih participirala (uz iznimku Jadranke Fatur). Niz “standardnih” ženskih tema, kao što su pejsaži, portreti ili slike djece, odgovaraju tradicionalnom, konzervativnom pristupu koji je dugo prevladavao u percepciji ženske fotografije. No jesu li uistinu njihovi snimci dio ‘meke’ paradigme, ili među njima postoje čvrsto definirani, kritički stavovi prema okolini, pa i rodnim stereotipima prisutnima i u vrijeme socijalizma?
Kako bismo rasvijetlili njihov put u fotografiju, interese, školovanje i sve ostalo relevantno za njihov rad, razgovarali smo sa Slavkom Pavić, Erikom Šmider, Ivančicom Privorom Kurtelom, Jadrankom Fatur i Danijelom Lušin.
Izložbu možete pogledati do petka, 4. rujna, u Galeriji Spot od 16 do 20 sati.
Sretna sam kad hodam, uvijek nekog sretnem – razgovor sa Slavkom Pavić
“Privukla me fotografija kad nas je kolega snimao za maturu. A onda kasnije, kad mi je Milan poklonio Rolleiflex, odmah sam otišla kod Kazališta (HNK, op. a.) i snimila portret mojeg brata, pa dijete, pa su onda preko puta susjede sušile veš i evo, to bi mi baš bio dobar motiv… Tako neke stvari koje čovjek gleda, gleda i onda shvati da baš to treba fotografirati.”
VIŠE
*Fotografija: Slavka Pavić, “Motiv sa Save”, 1970.
Prvo bih im sve snimila po zadatku, a onda sam sebi dala oduška – razgovor s Erikom Šmider
“Sjećam se da sam sudjelovala 1961. na izložbi Turističkog ureda grada Zagreba, i dobila sam Srebrnu plaketu. Tada sam dobila 78.000 dinara, i osjećala sam se kao mali milijarder! (…) Voljela sam eksperimentirati i ideje su mi dolazile u laboratoriju. Nešto sam uvijek lijepila, trakice, i tako… samo sam eksperimentirala.”
VIŠE
*Fotografija: Erika Šmider, iz serije “Lice grada”, 1976.
Malo sam prerano odustala – razgovor s Ivančicom Privorom Kurtelom
“I zove mene jedan dan Željka Zdelar, koja je čuvala izložbu, i plače, plače i kaže: ‘Ivančica, ne znam kako se to dogodilo, ali jedne fotografije nema’. Bila su dva stakla i po tri fotografije pod svakim staklom, ukupno šest, i sve je bilo stisnuto s ‘klamericama’ i još pričvršćeno špagom. Kako je to skinuto? Otišle smo na policiju, ali ništa. I onda se ona sjetila tko je lutao cijelo ujutro tamo…”
VIŠE
*Fotografija: Ivančica Privora Kurtela, “Niz 1”, 1977., autorski otisci
Bila sam izvan, na margini – razgovor s Jadrankom Fatur
“Muška bahatost se dosta osjećala, pa čak i u mojoj generaciji je toga bilo, ali to proizlazi iz nesigurnosti. Jer muškarci nisu više neprikosnoveni kako se to mislilo. Žene pak nisu imale pristup u neke discipline, a sad imaju svugdje, danas su akademije pune žena, a muškarci su rijetkost budući da nema novaca u umjetnosti. Ali pitanje je što će biti s njima i njihovom dušom.”
VIŠE
*Fotografija: Jadranka Fatur, “Happening s osmrtnicama”, 1973.
Pronalaženje normalnog – razgovor s Danijelom Lušin
“Ima jedan događaj još iz vremena škole, kada smo morali snimati portrete pod različitim rasvjetama i ja sam zamolila jednu kolegicu s grafike da mi bude model i snimali smo svakakve verzije, ali u jednom trenutku ona je rekla: ‘Ti toliko čovjeka napraviš nervoznim da on više nije to što je’. To me toliko potreslo da sam počela izbjegavati snimanje portreta.”
VIŠE
*Fotografija: Danijela Lušin, iz serije “Ciglana”, 1974.
Razgovore transkribirala: Sara Simić